معاون وزیر بهداشت می‌گوید مشکل اصلی در کشور برای مهار ایدز نگاه غلط در حوزه اطلاع‌رسانی درباره این بیماری است و هر وقت می‌خواهیم به مردم آموزش بدهیم یا تصمیمی در این زمینه بگیریم می‌گویند می‌خواهند فحشا را ترویج کنند.

دکتر رئیسی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا روز شنبه ۹ آذر در همایش روز جهانی ایدز در وزارت بهداشت گفت: «نگذاشته اند اطلاع رسانی درباره ایدز را در کشور به درستی انجام دهیم. وظیفه شرعی و قانونی من که معاون وزیر بهداشت هستم این است که با این رویکرد غلط مبارزه کنم و این کار را انجام می‌دهم و پای تبعات آن هم ایستادهام هر تاوانی داشته باشد، هم میدهم. باید محدودیتهای اطلاعرسانی درباره ایدز را برداریم. »

رئیسی ادامه داد: «البته می‌دانیم ما در اروپا و آمریکا نیستیم، محدودیت‌های فرهنگی را درک می‌کنیم، اما چرا نباید با دختر و پسرمان صحبت کنیم و راه های صحیح پیشگیری از ایدز را آموزش دهیم. تناقض‌های عجیب و غریبی در کشور داریم تا حرف می‌زنیم، هیاهو می‌کنند.»

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: «بهترین راه کنترل ایدز پیدا کردن فرد مبتلا و آموزش دادن به او و شروع درمان است. با شروع درمان دو اتفاق مهم می‌افتد، اول اینکه این فرد می‌تواند عمر طبیعی داشته باشد و به اندازه همه مردم ۷۵ سال امید به زندگی داشته باشد و دوم اینکه دیگر ناقل نیست. »

  • انتقال از راه جنسی و شیوع بیماری در زنان رو به افزایش است

به گفته دکتر رئیسی تاکنون ۴۰ هزار و ۵۷۳ فرد مبتلا به ویروس ایدز در کشور شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۱۸ هزار و ۹۳۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۲۱ هزار و ۶۳۵ نفر زنده هستند. او درباره ترکیب جنسیتی مبتلایان توضیح داد: «در مجموع کل مبتلایان شناسایی شده ۸۲ درصد مرد و ۱۸ درصد زن هستند، اما در موارد جدید و درخصوص موارد شناسایی‌شده سال ۹۷ و نیمه امسال ۶۹ درصد مرد و ۳۱ درصد زن هستند و شیوع این بیماری در زنان رو به افزایش است.»

رئیسی ادامه داد: «موارد ابتلا به ایدز با سرنگ مشترک در کل موارد ۶۰ درصد،  انتقال جنسی در کل ۲۲ درصد و انتقال از مادر به نوزاد ۱.۷ درصد است، اما در بین مبتلایان شناسایی شده سال ۹۷ و نیمه امسال ابتلا با سرنگ مشترک به ۳۱ درصد کاهش یافته و موارد انتقال جنسی به ۴۸.۶ درصد افزایش یافته و انتقال مادر به نوزاد به ۲.۶ درصد رسیده است. »

  • استراتژی ۹۰-۹۰-۹۰ و مشکل شناسایی بیماران ناشناخته

معاون بهداشتی وزیر بهداشت به استراتژی ۹۰-۹۰-۹۰  توصیه‌شده سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با شیوع ویروس اشاره کرد: «یعنی شناسایی ۹۰ درصد مبتلایان به ویروس ایدز، شروع درمان برای ۹۰ درصد افراد شناسایی شده و ادامه و پیگیری درمان برای این ۹۰ درصد شناخته شده است. در ایران در بخش اول یعنی شناسایی ۹۰ درصد افراد مبتلا ضعیف هستیم، اما در دو مورد دیگر موفق بوده‌ایم. »

رئیسی گفت: «برای کنترل ایدز نیازی به کمک خارجی نداریم، مهم این است که اجازه دهیم اطلاع رسانی و آموزش در جامعه به درستی انجام و برنامه بیماریابی و پیشگیری اجرا شود. »

وی گفت: «در دنیا برای کنترل ایدز منابع گذاشته اند. اعتبار کنترل ایدز در دنیا از ۴.۸ میلیارد دلار (در سال ۲۰۰۰) به ۱۹ میلیارد دلار (در سال ۲۰۱۸) افزایش یافته و به این ترتیب تعداد موارد مرگ از ۲.۸ میلیون نفر در سال به ۱.۷ هزار نفر کاهش یافته و البته هنوز ۵۴ درصد موارد مرگ این بیماری در منطقه مدیترانه شرقی (که ایران هم در آن قرا دارد)  رخ می‌دهد.»

معاون وزیر بهداشت افزود: «مشکل کشور ما شناسایی بیماران ناشناخته است، عده ای از افراد تحت درمان که عمدتا افراد بی‌خانمان هستند، بعد از مدتی گم می‌شوند و دسترسی به آنها قطع می‌شود و اکنون ۷۲ درصد افراد شناسایی شده تحت درمان هستند.»

به گفته رئییس، با وجود همه این مشکلات و تحریم ها، ۱۹ آزمایشگاه قطب تشخیص ایدز در کشور فعال است، آزمایش CD۴ برای بررسی میزان گلبول های سفید افراد (اچ‌آی‌وی مثبت)  در ۴۱ مرکز انجام میشود و ۱۰ مرکز تشخیص سریع نیز در کشور وجود دارد.

کد خبر 466950

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha